دکتر حمید مزارعی
Close this search box.
ضربه به بینی بعد از جراحی

ضربه به بینی بعد عمل و اقدامات لازم!

ضربه به بینی بعد از عمل با توجه به نوع جراحی، شدت ضربه و بازه زمانی پس از جراحی بسیار مهم است. اگر ضربه جزئی باشد، ممکن است آسیب قابل توجهی ایجاد نکند. با این حال، اگر ضربه و درد شدید باشد و خونریزی یا هر گونه علائم غیرعادی را تجربه کردید، نیاز است فورا به پزشک مراجعه شود. ضربه به بینی بعد از عمل خصوصا در روزهای اولیه بعد از جراحی بسیار مهم است و در صورت وقوع آن نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

اقدامات اولیه بعد از ضربه به بینی عمل شده

استفاده از یخ

اگر تورم یا کبودی وجود دارد، قرار دادن یخ پیچیده در پارچه روی بینی می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش ناراحتی کمک کند. یخ را هر چند دقیقه در فواصل زمانی کوتاه چند ثانیه‌ای روی بینی بگذارید و بردارید..

اجتناب از فشار

از وارد کردن فشار به بینی مانند ماساژ یا فشار دادن آن خودداری کنید؛ این کار می‌تواند هر گونه آسیب احتمالی را تشدید، کند یا روند بهبودی را مختل کند.

زیرنظر داشتن علائم

مراقب بروز هر نشانه‌ای از عوارض، مانند افزایش درد، خونریزی مداوم، مشکل در تنفس از طریق بینی، یا تغییر در شکل یا تراز بینی باشید. در صورت مشاهده علائم نگران کننده، فوراً به یک جراح بینی خوب در تهران مراجعه کنید.

پیامدهای ضربه به بینی بعد از عمل

• ضربه به بینی بعد از عمل اگر خفیف باشد ممکن است باعث ناراحتی یا تورم موقت شود، اما بعید است که آسیب قابل توجهی ایجاد کند. برای کاهش تورم از کمپرس سرد روی ناحیه استفاده کنید و در صورت تشدید علائم با پزشک خود مشورت کنید.
  • ضربه به بینی بعد از عمل اگر با شدت متوسطی صورت بگیرد می‌تواند باعث تورم، کبودی یا حتی مقداری خونریزی شود. از کمپرس سرد استفاده کنید و فوراً برای ارزیابی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر بعد عمل بینی ضربه شدید باشد و باعث درد قابل توجه، خونریزی یا تغییر شکل شود، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده آسیب احتمالی به محل جراحی یا ساختارهای زیرین باشد.
ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

پیشگیری از ضربه بعد از عمل بینی

1. مراقب محیط اطراف خود باشید و از موقعیت‌هایی که احتمال ضربه به بینی را افزایش می‌دهد، دوری کنید.
  2. دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید و مراقبت‌ های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید.
  3. از بغل کردن کودکانی که ممکن است ضربه با دست به صورت شما وارد کنند، خودداری کنید.
  4. چسب زدن بینی بعد عمل را جدی بگیرید، چرا که علاوه بر شکل‌گیری فرم بینی بعد عمل، به دیگران اعلام می‌کند که بینی خود را جراحی کرده‌اید و از بروز ضربه به بینی بعد از عمل جلوگیری می‌کند.

عوارض ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

عوارض ضربه به بینی بعد از عمل بینی طبیعی می‌تواند از نظر شدت، از خفیف تا شدید، متغیر باشد در اینجا به برخی از عوارض احتمالی اشاره می‌کنیم:

تورم و انسداد بینی

تورم و انسداد بینی یک عارضه شایع بعد از ضربه به بینی بعد عمل، به خصوص در مراحل اولیه بهبودی است. تورم می‌تواند ناشی از خونریزی داخلی یا تجمع مایعات در این ناحیه باشد و انسداد بینی می‌تواند تنفس را دشوار کند و ممکن است نیاز به تخلیه توسط پزشک داشته باشد.

عفونت

ضربه به بینی بعد هر عمل بینی طبیعی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، به خصوص اگر زخم باز یا شکستگی در استخوان بینی وجود داشته باشد.علائم عفونت شامل تب، قرمزی، تورم، درد و ترشحات چرکی از بینی است.

هماتوم

هماتوم تجمع خون در زیر پوست یا بافت است که می‌تواند پس از ضربه به بینی بعد عمل، به خصوص اگر شکستگی جزئی در استخوان بینی وجود داشته باشد، رخ دهد.

آسیب عصبی

عصب‌های ظریفی در داخل و اطراف بینی وجود دارند که می‌توانند در اثر ضربه آسیب ببینند. آسیب عصبی می‌تواند منجر به بی حسی، درد، سوزن سوزن شدن یا ضعف در ناحیه بینی یا صورت شود.

آبسه بینی

آبسه بینی یک عفونت جدی است که در بافت‌های عمقی بینی ایجاد می‌شود که یک عارضه نادر اما بسیار خطرناک پس ضربه به بینی است.علائم آبسه بینی شامل تب شدید، تورم شدید، درد، قرمزی و ترشحات چرکی از بینی است.

تغییرات راه هوایی بینی

ضربه شدید به بینی می‌تواند ساختار داخلی بینی را آسیب برساند و منجر به تغییر شکل راه هوایی بینی شود.این عارضه می‌تواند تنفس را دشوار کند و ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی برای اصلاح مشکل باشد.

در چه صورت ضربه به بینی بعد عمل خطرناک است؟

ضربه به بینی بعد از رینوپلاستی در شرایطی که ضربه آنقدر قوی باشد که باعث آسیب به بافت‌های در حال بهبود یا ساختارهای زیرین شود، می‌تواند خطرناک باشد. برآمدگی های سبک و جزئی معمولاً خطرناک نیستند و ممکن است باعث ناراحتی یا تورم موقت شوند. ضربه‌های متوسط نیز می‌تواند باعث تورم، کبودی یا خونریزی بیشتر شود و لزوماً خطرناک نیستند. ضربه‌های قابل توجه باعث درد قابل توجه، خونریزی یا تغییر شکل قابل مشاهده بینی می‌شوند. این سناریو خطرناک است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.