دکتر حمید مزارعی
Search
Close this search box.
بازگشت عمل پلک

بازگشت عمل پلک (بلفاروپلاستی)؛ حقیقت یا دروغ؟

بازگشت عمل پلک یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های افرادی است که قصد انجام این جراحی را دارند. با توجه به این که جراحی افتادگی پلک به عنوان یک روش دائمی شناخته می‌شود، باز هم سوال مطرح است که آیا نتایج در همه افراد یکسان است یا خیر و ماندگاری آن تا چه اندازه است. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم. ضمنا با فاکتورهای موثر بر موفقیت و برگشت عمل پلک نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

بازگشت عمل پلک حقیقت دارد؟

یکی از مشخصه‌های افزایش سن که در پوست قابل مشاهده است، شل شدن و افزایش چین چروک‌های آن است. با توجه به کاهش کلاژن پوست طی روند پیری، شاهد کاهش کشسانی آن هستیم. این عارضه در پوست پلک ها همراه با ضعف عضلات آن می تواند سبب بروز افتادگی پلک گردد، از جمله راهکارهای درمانی و زیبایی در این زمینه استفاده از تکنیک بلفاروپلاستی است که علاوه بر جنبه‌های زیبایی، می‌تواند جنبه های درمانی نیز داشته باشد و سبب بهبود و اصلاح میدان دید افراد گردد.

در جواب سوال اصلی این مقاله جراحی پلک به عنوان یک روش دائمی با ماندگاری بالا شناخته می‌شود. البته نتایج “بازگشت عمل پلک” بسته به ژنتیک افراد و سبک زندگی آن‌ها می تواند متغیر باشد. اما حداقل ماندگاری جراحی پلک بالا حداقل بین 5 تا 7 سال است. اما در رابطه با جراحی پلک پایین نیز اساسا اثرات دائمی هستند و تا همیشه نتایج ماندگاری دارند.

دلایل بازگشت عمل پلک

ماندگاری یا برگشت عمل بلفاروپلاستی در افراد مختلف متفاوت است و تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار در این رابطه سن افراد است. با افزایش سن احتمال شل شدن پلک و افتادگی مجدد آن افزایش می‌یابد. بسته به این که جراحی در چه سنی انجام شده است احتمال بازگشت عمل پلک متفاوت است. علاوه بر آن ژنتیک افراد نیز می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

از دیگر دلایل بازگشت نتایج بلفاروپلاستی، عدم تبحر کافی جراح پلاستیک خواهد بود. در صورتی که میزان کافی بافت اضافی حذف نگردد و اصلاحات لازم انجام نشود، نتایج مطلوب حاصل نمی‌گردد. از این رو می‌بایست در انتخاب جراح زیبایی دقت کافی را داشته و بهترین جراح بلفاروپلاستی را انتخاب کنید.

عدم رعایت مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی و رسیدگی ناکافی نیز از دیگر دلایل ماندگاری کوتاه‌تر و بازگشت عمل پلک است که با دقت و توجه بیشتر در این زمینه قابل پیشگیری خواهد بود. عامل تاثیر‌گذار دیگر در بازگشت عمل پلک سبک زندگی نامناسب است. دهیدراته ماندن طولانی مدت پوست، استفاده از رژیم غذایی نامناسب و نرسیدن ویتامین‌ها و مواد مغذی کافی به بدن، عدم محافظت از پلک‌ها در برابر تابش خورشید و غیره از جمله پارامترهای تاثیر گذار در این زمینه هستند.

عوامل موثر در عدم بازگشت پلک

مدت ماندگاری انواع جراحی پلک

به طور کلی می‌توان دو نوع جراحی پلک را معرفی کرد:

  1. جراحی پلک بالا برای اصلاح افتادگی و بافت چربی اضافی و همچنین پف پلک که ماندگاری آن بسته به سن و شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود. معمولا با رعایت نکات مراقبتی می‌توان از اثرات این روش تا سالیان طولانی بهره‌مند گشت.
  2. جراحی پلک پایین برای افرادی مناسب است که با مشکل پف و بافت چربی اضافی در زیر چشم مواجه هستند. درمان پف زیر چشم اصولا دائمی است و نیاز نیست نگرانی در رابطه با بازگشت عمل پلک پایین داشته باشید.

لازم به ذکر است بسته به مشکلات موجود در پلک ممکن است از برش کامل و یا جزئی طی جراحی استفاده گردد. طی روش برش کامل، یک برش نسبتا بزرگ در امتداد چین پلک زده شده و از این طریق بافت چربی و پوست اضافی حذف می گردد که احتمال بازگشت عمل پلک در این روش کم تر است.

عوامل موثر در عدم بازگشت پلک بعد از بلفاروپلاستی

  • با انتخاب سن مناسب برای جراحی بلفاروپلاستی می‌توان از نتایج آن در طولانی مدت بهره‌مند شد و احتمال بازگشت عمل پلک را به حداقل رساند. از این رو متخصصین باید مشاورات لازم را در این زمینه با در نظر گرفتن منافع زیباجویان ارائه دهند و کاندیداهای مناسب را انتخاب نمایند.
  • از طرف دیگر سبک زندگی افراد نیز در عدم بازگشت عمل بلفاروپلاستی نقش دارد، به طوری که با انتخاب سبک زندگی سالم و مراقبت از پوست می توان ماندگاری این تکنیک را افزایش داد. داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی مغذی باعث حفظ جوانی پوست و پیشگیری از افتادگی مجدد پلک‌ها می‌گردد.
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت نیز در ماندگاری و عدم بازگشت عمل پلک موثر است. محافظت از پلک ها در برابر تابش نور خورشید با استفاده عینک آفتابی و استفاده مستمر از ضد آفتاب می تواند روند پیری و شل‌شدن مجدد پلک ها را به تعویق بیاندازد.
  • علاوه بر موارد فوق با توجه به اهمیت تبحر پزشک متخصص در کسب رضایتمندی نهایی، با انجام تحقیقات کافی و دقت در انتخاب کلینیک و جراح زیبایی می‌توان نتایج مطلوب‌تری از جراحی دریافت نمود و احتمال بازگشت عمل پلک را کاهش داد.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *