دکتر حمید مزارعی
Search
Close this search box.
خندیدن بعد جراحی بینی

خندیدن بعد عمل بینی

خندیدن بعد از عمل بینی می‌تواند باعث آسیب به بخیه‌ها شود. بنابراین در جهت پیروی از دستورالعمل‌های پزشک پس از عمل که ممکن است شامل اجتناب از هر گونه حالات شدید صورت، مثل خنده باشد، برای یک دوره معین باید  از خندیدن بعد از جراحی بینی خودداری کنید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که “خندیدن بعد از عمل بینی” به آن آسیب وارد می‌کند. چرا که، عضلات ریزی در بینی وجود دارد که به کمک آن بینی به لب وصل می‌شود. این ارتباط بین بینی و لب‌ها باعث می‌شود خندیدن بعد از جراحی بینی به بخیه‌ها آسیب بزند و شکل بینی را تغییر دهد. به همین جهت، تا زمانی که دکتر اجازه ندهد، بعد از عمل باید از خندیدن یا حتی گریه کردن و عکس‌العمل‌های ناگهانی صورت خودداری کنید. 

پیشنهاد می‌شود برای اینکه بتوانید نتیجه ایده‌آلی از جراحی خود داشته باشید، قبل از اینکه به فکر رعایت مراقبت‌هایی مثل نخندیدن بعد عمل باشید، پیدا کردن و انتخاب بهترین جراح بینی در تهران با قیمت مناسب را اولویت خود قرار دهید. بهترین جراح بینی به شما کمک می‌کند تا یک جراحی موفقیت‌آمیز با هزینه‌ای منطقی را داشته باشید و از نتیجه آن لذت ببرید.

عوارض خندیدن بعد از عمل بینی چیست؟

خندیدن 17 عضله صورت را درگیر کرده و این عضلات بر بینی و بافت درونی آن نیز تاثیر می‌گذارند. هرچه خندیدن عمیق‌تر باشد، تاثیر آن بر عضلات و بافت‌های صورت عمیق‌تر خواهد بود و آسیب بیشتری به شکل بینی و بخیه‌ها بعد از عمل بینی می‌زند. عوارض خندیدن بعد از جراحی بینی شامل موارد زیر است.

  •      باز شدن بخیه‌ها
  •     درد شدید در ناحیه جراحی شده
  •         جابجایی بافت پیوندی به دلیل باز شدن بخیه‌ها
  •    فاصله گرفتن پره‌های بینی از یکدیگر
  •     احتقان در درون بینی
  •         نامتناسب شدن بخش ظاهری جراحی
  •         نیاز به جراحی مجدد و ترمیم بینی

نحوه صحیح خندیدن بعد از عمل جراحی بینی چگونه است؟

هرگونه تغییر حالت شدید و ناگهانی صورت ممکن است نتیجه جراحی شما را تغییر دهد. گریه کردن، خندیدن به صورت قهقهه و خمیازه کشیدن شدید می‌تواند تا مدتی که توسط پزشک تعیین می‌شود، مضر باشند. همه این موارد در گروه مراقبت‌ های بعد از عمل بینی محسوب می‌شود که باید به آن دقت شود.

اگر در جمع خانوادگی یا دوستان قرار گرفتید، بهتر است ابتدا به اطرافیان هشدار دهید تا جایی که امکان دارد باعث خندیدن شما در این دوره نشوند، چرا که خنده گاها می‌تواند یک واکنش غیرارادی و ناگهانی باشد که ممکن است آن را در صورت خود به صورت ناخودآگاه مشاهده کنید. 

در صورتی که موضوع خنده داری پیش بیاید، بهتر است ابتدا دستتان را روی دهان و فک خود قرار دهید و سعی کنید تنها کمی لبخند بزنید. به این شیوه می‌توانید از عوارض خندیدن بعد از عمل بینی در امان باقی بمانید. 

بعد از عمل بینی تا چه مدت نخندیم؟ 

طول درمان و دوران نقاهت بعد از جراحی برای هر فرد متفاوت بوده و قابل مقایسه با افراد دیگر نیست. اما، به صورت کلی باید گفت بین یک تا دو هفته اول بعد از جراحی، از خندیدن و داشتن حالت ناگهانی و شدید در صورت خودداری کنید. بعد از این مدت تا یک ماه کاملا حواستان باشد که این روند را ادامه دهید. حتی ممکن است در برخی افراد نیاز باشد دوری از خندیدن بعد از عمل را تا بیش از یک ماه نیز رعایت کنند. تعیین دقیق این مدت زمان، به نوع بدن شما و تجویز پزشک معالج بستگی دارد.   

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در این مطلب خواندید تمامی بیمارانی که هر نوع عملی را در ناحیه بینی انجام می‌دهند باید مراقب حرکات شدید در حالات صورت خود باشند. قرار دادن دست روی طرفین فک بالا در هنگام خندیدن می‌تواند به عدم باز شدن زیاد از حد آن کمک کند و در نتیجه از باز شدن یا شل شدن بخیه‌ها جلوگیری شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *