دکتر حمید مزارعی
Close this search box.
سپتورینوپلاستی چیست

سپتورینوپلاستی چیست و چه تفاوتی با رینوپلاستی دارد؟

سپتورینوپلاستی یکی از انواع عمل‌های جراحی بینی است که با دو هدف اصلی انجام می‌شود. با توجه به اینکه امروزه عمل‌های بینی طرفداران زیادی را دارد، این جراحی هم متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است. البته ناگفته نماند با توجه به اینکه در سپتورینوپلاستی دو هدف زیبایی بینی و مشکلات تنفسی به طور همزمان برطرف می‌شود، تنها برای برخی از کیس‌های جراحی قابل انجام است.

اگر در مورد این نوع عمل بینی هیچگونه اطلاعاتی ندارید و نیاز به آن را برای خود احساس می‌کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به جای رینوپلاستی به سپتورینوپلاستی نیاز داشته باشد.

سپتورینوپلاستی چیست؟

در سپتورینوپلاستی دو هدف جراحی زیبایی بینی به همراه اصلاح مشکلات تنفسی بیمار را به صورت همزمان در نظر دارد. در واقع دو عمل رینوپلاستی و سپتوپلاستی اگر به صورت همزمان انجام شوند، سپتورینوپلاستی را رقم می‌زنند. . امکان انجام این عمل برای بیماران تنها با تشخیص پزشک متخصص صورت می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید با “سپتورینوپلاستی” آشنایی کاملی پیدا کنید، باید در مورد سپتوپلاستی مطالعه کنید. این عمل جراحی به قصد برطرف کردن جایگاه تیغه بینی که همان سپتوم نام دارد، انجام می‌شود.

افراد کاندید سپتورینوپلاستی چه کسانی هستند؟

هستند بسیاری از افراد که به دلیل انحراف بینی خود پزشک به آن‌ها انجام عمل بینی را توصیه می‌کتد. معمولا این افراد برای رفع یک عارضه به پزشک مراجعه می‌کنند که با انحراف بین مرتبط است. حال برخی از آن‌ها نیز در ساختار و فرم بینی خود نیاز به تغییر دارند. این افراد دقیقا همان کاندیداهای سپتورینوپلاستی هستند. لازم به ذکر است مانند تمام انواع عمل‌های جراحی بینی تنها بعد از 18 سالگی امکان جراحی سپتورینوپلاستی برای بیمار وجود دارد.

سپتورینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

این عمل همانند سایر عمل‌های بینی بین 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارد و تمام پروسه عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در ابتدا جراح با ایجاد برشی داخل بینی، پوست آن را از روی بینی برمی‌دارد. سپس برای رفع انحراف قسمت‌هایی از غضروف که نیاز باشد را برمی‌دارد. در این قسمت اگر نیاز باشد برای رفع انحراف تغییراتی در استخوان (حتی شکستگی) هم انجام می‌شود تا صاف و راست قرار بگیرد.

عوارض سپتورینوپلاستی چیست؟

عوارض جراحی سپتورینوپلاستی هم مانند سایر عمل‌های جراحی بینی است. این عوارض بخشی از مراحل رسیدن به بینی خوش فرم و بدون هیچ‌گونه ایراد است. بنابراین باید آن‌ها پذیرفت و تنها با عمل به توصیه‌های پزشک آن‌ها را برطرف کرد. پس نیازی به نگرانی نیست و بهتر است با وفاداری به مراقبت‌های لازم نقاهت را برای خود آسان‌تر کنید. مهم۲ترین عوارض سپتورینوپلاستی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تشکیل لخته خون
  • قرمزی صورت
  • تورم صورت
  • کبودی صورت
  • هماتوم
  • انسداد مجرای بینی
  • کاهش حس بویایی
  • باقی ماندن جای زخم
  • واکنش آلرژیک بیهوشی

مراقبت‌های بعد از سپتورینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از سپتورینوپلاستی از این بابت بسیار مهم هستند تا مشکلات تنفسی بیمار تکرار نشود. در ادامه چند مورد از مراقبت‌های معمول بعد از این عمل را عنوان می‌کنیم:

1. باید به بدن خود فرصت دهید تا به تدریج به شکل طبیعی انرژی خود را  بازیابی کند.
  2. داروها به ویژه داروهای ضد التهاب و درد را دقیقاً طبق دستورات پزشک مصرف کنید.
  3. در مدت معینی پس از عمل باید بینی خود را از ضربات محافظت کنید.
  4. باید تمامی قرارهای مراجعات بعد عمل با پزشک خود را پیگیری کنید.
  5. اگر علائم غیرعادی مانند خونریزی شدید، تورم بیش از حد یا علائم عفونت را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

طول دوران بهبودی و نقاهت برای سپتورینوپلاستی چقدر است؟

دوران نقاهت این جراحی همانند سایر عمل‌های بینی تا یک هفته است. اما برای مشاهده نتیجه عمل ممکن است تا یک سال هم زمان نیاز باشد.

ضمنا بعد از یک هفته می‌توانید به سرکار بروید و بعد از سه هفته قادر خواهید بود فعالیت های خیلی سبک را داشته باشید.

آیا بیمه هزینه سپتورینوپلاستی را تقبل می‌کند؟

در پاسخ این سوال باید گفت که بیمه‌ها تنها هزینه مربوط به جراحی‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و نه زیبایی. بنابراین بخشی از جراحی سپتورینوپلاستی که مربوط به حل مشکلات تنفسی بیمار است امکان دارد توسط بیمه شما پرداخت شود.