دکتر حمید مزارعی
Search
Close this search box.
فرورفتگی بینی

فرورفتگی بینی پس از جراحی چگونه درمان می‌شود؟

فرورفتگی بینی پس از جراحی معمولاً به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن پل بینی فرورفته به نظر می‌رسد. این حالت می‌تواند پس از انواع خاصی از جراحی‌های بینی مانند جراحی زیبایی و ترمیم شکستگی بینی رخ دهد. عوامل متعددی ممکن است در ایجاد فرورفتگی بینی پس از جراحی نقش داشته باشند، از جمله حمایت ناکافی یا ضعیف شدن چارچوب بینی، برداشتن بیش از حد استخوان یا غضروف در طول جراحی و تورم و انقباض بافت بعد از عمل که جزو این عوامل هستند. در ادامه‌ی این مقاله به توضیحات بیشتری پیرامون فرورفتگی بینی بعد عمل می‌پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت “فرورفتگی بینی بعد از جراحی” در اغلب موارد برداشتن بیش از اندازه غضروف و یا بافت بینی به صورت نامتناسب است که همین موضوع می‌تواند منجر به بروز فرورفتگی روی پره‌های بینی شود. این عارضه در اکثر موارد به دلیل عدم تجربه‌ی کافی جراح ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را داشته باشید و یک جراح بینی خوب در تهران را برای خود برگزینید.

تشکیل بافت اسکار پس از جراحی در طی فرآیند بهبود نیز می‌تواند منجر به کشش در قسمت‌های مختلف پوست بینی شود و در نتیجه فرورفتگی روی پره‌ی بینی ایجاد می‌شود. تشکیل بافت اسکار پس از جراحی یک عارضه‌ی غیر قابل پیش‌بینی است و بدون توجه به مهارت جراحی ممکن است در برخی از بیماران ایجاد شود. معمولاُ افرادی که پوست بینی گوشتی‌تر و ضخیم‌تری دارند بیشتر دچار بافت اسکار پس از جراحی می‌شوند و پس از عمل بینی گوشتی ممکن است بیشتر شاهد این موضوع باشیم.

همانطور که گفته شد فرورفتگی بینی بعد جراحی به عنوان یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از یک عمل بینی طبیعی خود را نشان دهد و در اکثر مواقع به دلیل عدم مهارت جراح اتفاق می‌افتد. در برخی موارد نیز فرورفتگی روی پره‌های بینی به صورت مادرزادی وجود دارد. به هر جهت این فرورفتگی به دلیل حذف بیش از حد بافت غضروفی بوده که باعث می‌شود استحکام و حمایت ناکافی در چارچوب بینی ایجاد شود.

ترمیم فرورفتگی پره بینی پس از عمل جراحی نیز با توجه به عاملی که منجر به بروز آن شده است و اندازه‌ی فرورفتگی متفاوت است. در صورتی که فرورفتگی به دلیل بافت اسکار ایجاد شده باشد می‌توان با ماساژ درمانی، تزریق استروئید کورتیزون، تزریق فیلر و چربی این مشکل را برطرف کرد. جهت تزریق فیلر باید حداقل 6 ماه پس از جراحی صبر نمایید.

بیشتربدانید: عمل بینی استخوانی؛ نحوه انجام و کاندیدای مناسب آن!

سایر روش‌های ترمیم فرورفتگی بینی عبارتند از:

در صورتی که اطمینان دارید در گذشته هیچ آسیبی به پره‌های بینی شما وارد نشده است احتمال دارد که فرورفتگی مربوط به اسکار باقی مانده از آکنه باشد. با توجه به شدت فرورفتگی می‌توان از لیزر CO2  جهت درمان استفاده کرد.

در صورتی که فرورفتگی پره بینی در ابعاد کوچک باشد می‌توان با تزریق برخی فیلرها و یا چربی این فرورفتگی را ترمیم کرد. 

متوجه شدید که یکی از مهمترین دلایلی که باعث ایجاد فرورفتگی روی پره‌های بینی می‌شود، عمل بینی است. با اینکه هدف اصلی جراحی، افزایش زیبایی ظاهری و تناسب بینی است اما در برخی موارد ممکن است پس از جراحی با عوارض جانبی مانند فرورفتگی در قسمت‌های مختلف بینی مواجه شوید که راه ترمیم آن در بیشتر موارد جراحی ترمیمی است. ببنابراین اگر وسعت فرورفتگی قابل توجه باشد و به دلیل برداشتن اشتباه بافت و یا غضروف ایجاد شده باشد، در اکثر موارد نیاز است که جراحی ترمیمی جهت برطرف کردن آن انجام شود. جهت هرگونه جراحی ترمیمی پس از جراحی اولیه باید حداقل 1 سال صبر کنید تا تورم بینی کاهش یابد و بافت‌های آسیب دیده از جراحی اول ترمیم شوند. 

فرو رفتگی بینی بعد عمل

در حالی که فرورفتگی بینی که اغلب به آن فروریختن پل بینی گفته می‌شود، یک عارضه شایع پس از جراحی بینی نیست، اما می‌تواند رخ دهد و در اینجا چند نکته کلیدی برای پیشگیری وجود دارد:

  • انتخاب جراح مجرب

انتخاب یک جراح ماهر دارای گواهی بورد تخصصی با تجربه گسترده در انواع جراحی بینی بسیار مهم است.  

  • جلسات مشاوره

در طول جلسات مشاوره قبل عمل، در مورد اهداف زیبایی شناختی خود و هر گونه نگرانی در مورد عوارض احتمالی صحبت کنید.

  • ارزیابی قبل از جراحی

ارزیابی کامل قبل از جراحی توسط جراح که شامل ارزیابی آناتومی بینی، ضخامت پوست و ساختار کلی صورت است، حیاتی به حساب می‌آید. شناخت آناتومی فردی به جراح کمک می‌کند تا ایمن‌ترین و مناسب‌ترین روش را برای جراحی تعیین کند و خطر برداشتن بیش از حد ساختارهای حمایتی را به حداقل برساند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *