دکتر حمید مزارعی
Search
Close this search box.
مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی

10 اصل در مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی که باید بدانید!

مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی از اصلی‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم بر نتیجه عمل جراحی شما تاثیر داشته باشند. دوران نقاهت و انجام تمامی مراقبت‌های بعد از جراحی پلک ممکن است برای بسیاری از افراد خسته کننده به نظر برسد، اما بهتر است بدانید با رعایت تمامی این نکات شما می‌توانید نتیجه عمل زیبایی خود را زودتر مشاهده کنید. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین موارد قبل عمل داشتن همراه در روز جراحی است، چرا که بعد از عمل بر روی پلک‌های خود پانسمان خواهید داشت و نیاز به کمک دارید. در این مطلب قصد داریم در مورد الزامات مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در زمان مراقبت بعد از بلفاروپلاستی چگونه بخوابیم؟

نحوه استراحت کردن و خوابیدن بیمار بعد از بلفاروپلاستی ممکن است کمی دشوار باشد. بدون شک می‌دانید که اطراف چشم و پوست آن از حساسیت بالایی برخوردار است و در این عمل ممکن است شما با احساس تار بینی و دوبینی مواجه شوید که این امر کاملاً طبیعی بوده و جای نگرانی در آن نیست؛ زیرا بعد از مدتی به صورت کامل برطرف خواهد شد. در این دوران شما باید به پشت و یا به اصطلاح طاق باز بخوابید تا به صورت هیچ فشاری وارد نشود. علاوه بر این در هنگام استراحت کردن نیز باید سر شما بالاتر از بدن قرار گرفته باشد و زاویه 45 درجه با بدن ایجاد کند. رعایت تمامی نکاتی که در مراقبت‌های بعد از جراحی پلک وجود دارد باعث می‌شود تا تورم و کبودی صورت شما کاهش داشته باشد.

در طول نقاهت بعد از بلفاروپلاستی چه تغذیه‌ای داشته باشیم؟

بیمار در نقاهت مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی باید به اندازه کافی مایعات مصرف کند و بهتر است در رژیم غذایی از غذاهایی که نیاز به جویده شدن و یا سفت و لقمه‌های بزرگی دارند، دوری کند. در نتیجه در رژیم غذایی باید آن دسته از منابع غذایی جای داده شوند که نرم هستند و با لقمه‌های کوچک میل می‌شوند. در این راه بهتر است از سبزیجات غافل نشوید و میوه‌های تازه مصرف کنید تا بتوانید کم تحرکی سیستم گوارش خود را کاهش دهید.

فعالیت‌های ورزشی در مراقبت بعد از بلفاروپلاستی مجاز است؟

  1. در خصوص جراحی‌هایی که سنگین نیستند، مثل جراحی زیبایی پلک، بیمار تنها 2 هفته به استراحت کامل نیاز دارد و بعد از آن می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد و به محل کار خود بازگردد.
  2. بهتر است تا 2 الی 4 هفته بعد از این جراحی به سراغ ورزش و فعالیت‌های شدید نروید. اما هر چه سریع‌تر شروع به پیاده روی در منزل کنید و از خم شدن، گریه کردن و فعالیت‌هایی که نیاز به انرژی زیادی دارند، دوری کنید.
  3. فعالیت‌هایی اعم از رانندگی کردن و دیگر فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند تا زمانی که از داروهای تجویز شده پزشک مصرف می‌کنید، ممنوع است.
  4. ورزش‌هایی اعم از دراز نشست، بلند کردن اجسام سنگین و… ممنوع هستند، زیرا این دسته از فعالیت‌ها باعث بالا رفتن فشار خون خواهند شد.
دوران نقاهت در مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی

دوران نقاهت در مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی چگونه خواهد بود؟

دوران نقاهت در مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک بسیار کوتاه و نسبتاً بی‌دردسر خواهد بود. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید، دوران نقاهت با توجه به رعایت کردن تمامی نکات، در هر فرد متفاوت خواهد بود. در حقیقت عوامل بسیار متعددی هستند که سرعت و کیفیت این دوران را مشخص می‌کنند. برخی از این عوامل می‌تواند انجام دقیق مراقبت‌ها بعد از عمل بلفاروپلاستی، تحمل فرد، وضعیت سلامت عمومی، واکنش طبیعی فرد و… باشد.کبودی و تورم صورت بعد از عمل در صورتی که تمامی نکات در مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی پلک را با دقت رعایت کرده باشید، بعد از چند روز بسیار خفیف خواهند شد. بسیاری از افراد 5 روز بعد از عمل جراحی می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهند. این در حالی است که برای مشاهده نتیجه نهایی عمل زیبایی پلک بهتر است صبوری به خرج دهید و 1 ماه صبر داشته باشید تا تمامی عارضه‌های طبیعی این عمل از بین بروند.

10 اصل مراقبت چشم بعد از بلفاروپلاستی

دوران نقاهت این عمل جراحی در هر فرد با فرد دیگری متفاوت خواهد بود. همین امر نیز باعث شده است که نتوان زمان دقیقی را برای آن مشخص کرد. اما با انجام تمامی موارد زیر می‌توانید از طولانی‌تر شدن این دوره جلوگیری کنید.

  1. دو روز اول بعد از جراحی برای آن که از خشک شدن زخم‌های جراحی جلوگیری کنید باید با استفاده از پمادهای تجویز شده توسط پزشک محل بخیه‌ها را چرب کنید
  2. برای آن که بتوانید درد موجود بعد از جراحی را کاهش دهید از کمپرس یخ استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ علاوه بر آن که درد را کاهش می‌دهد؛ بلکه باعث کاهش تورم نیز می‌شود.
  3. پزشک برای متقاضی قطره‌های اشک مصنوعی تجویز خواهد کرد. بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن چشم از این قطره‌ها استفاده کنید.(تنها با تجویز پزشک)
  4. در هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید به گونه‌ای که زاویه 45 درجه را داشته باشد. این باعث کاهش فشار سر و خون‌ریزی زخم‌ها می‌شود.
  5. در هنگام خوابیدن از تکان خوردن و چرخیدن به پشت جلوگیری کنید.
  6. از بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید.
  7. خم شدن در دوران نقاهت ممنوع است.
  8. انجام فعالیت‌هایی که نیازمند به تکان دادن سر می‌شود دوری کنید. این فعالیت‌ها باعث افزایش فشار خون می‌شوند.
  9. چشمان خود را در برابر اشعه فرابنفش خورشید، باد و آلاینده های موجود در هوا محافظت کنید. برای این امر می‌توانید از عینک‌های آفتابی بزرگ استفاده کنید.
  10. در صورتی که در دوران نقاهت خود با مشکلات شدید و غیر طبیعی تنفسی مواجه شده‌اید بهتر است هر چه سریع تر به سراغ پزشک خود بروید.از نگاه کردن به تلویزیون، گوشی و یا خواندن کتاب تا 3 روز بعد از جراحی دوری کنید.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *