دکتر حمید مزارعی
Search
Close this search box.
کبودی چشم بعد از جراحی بینی

کبودی چشم بعد عمل بینی

کبودی چشم بعد عمل بینی در اغلب افرادی که برای این عمل اقدام می‌کنند اتفاق می‌افتد و باعث نگرانی آنها می‌شود. به طور معمول این کبودی‌ها بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد. اصلی‌ترین علت کبودی چشم بعد از عمل بینی، خارج شدن قطرات خونی از عروق خونی آسیب دیده است که به شکل کبودی و تغییر رنگ لایه‌های زیرین اطراف پوست چشم نمایان می‌شود. اگر قصد دارید عمل بینی انجام دهید و از کبودی‌های بعد از عمل نگران هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. چرا که قصد داریم راجع به علل ایجاد این کبودی‌ها و راهکارهای موثر برای برطرف کردن آن‌ها صحبت کنیم.

کبودی چشم بعد از عمل بینی طبیعی است؟

کبودی چشم بعد عمل بینی یک عارضه کوتاه مدت، شایع و کاملاً طبیعی است که در روزهای ابتدایی بعد از جراحی، بیمار آن را تجربه می‌کند. میزان و شدت این کبودی در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بیشتر است و به مرور کاهش پیدا کرده و به طور کلی از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد. این کبودی‌ها در واقع بخش طبیعی از روند جراحی هستند و هیچ خطری برای بیمار ندارند. به طور معمول بعد از گذشت ۷ الی ۱۰ روز پس از جراحی، کبودی چشم از بین می‌رود. در غیر این صورت اگر کبودی گسترش یافت و یا با علائمی مانند سرخی صورت، درد در ناحیه چشم، اختلال در بینایی، سرگیجه، حالت تهوع و… همراه بود، باید هرچه سریعتر به بهترین جراح بینی مراجعه کرد.

علت کبودی چشم بعد از عمل بینی

علت کبودی چشم بعد عمل بینی به موارد مختلفی مربوط می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر است. رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی در بهبودی این موارد تاثیر بسیاری دارد.

  • نوع جراحی بینی: بیشتر کبودی‌های بعد از جراحی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که جراح استخوان بینی را اصلاح می‌کند. در طی تغییر شکل استخوان بینی، خونرسانی به استخوان دچار اختلال می‌شود و در نتیجه کبودی در اطراف چشم به وجود می‌آید.
  • سن: سن افراد نیز می‌تواند عامل دیگری در ایجاد کبودی چشم بعد از جراحی بینی باشد. بیمارانی که سن بیشتری دارند به این دلیل که رگ‌های خونی شکننده‌تری دارند، بیشتر دچار کبودی و ورم چشم می‌شوند.
  • اختلالات خونریزی: افرادی که سابقه خونریزی بیش از حد یا کبودی دارند، بعد از عمل بینی هم دچار کبودی چشم می‌شوند. بنابراین بهتر است این موضوع را قبل از جراحی با پزشک در میان بگذارند تا مشکلی ایجاد نشود.
  • مصرف سیگار: کبودی چشم بعد از جراحی بینی در افرادی که سیگار استفاده می‌کنند بیشتر است. چرا که سیگار توانایی لخته شدن خون بعد از ایجاد برش را کاهش می‌دهد.
  • مصرف داروهای رقیق کننده: اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید قبل از جراحی حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در برخی موارد علت کبودی چشم بعد از جراحی بینی به مصرف یک سری داروهای خاص از جمله داروهای رقیق کننده مربوط می‌شود.
  • پاسخ بدن: کبودی چشم بعد عمل بینی به پاسخ بدن به جراحی نیز مربوط می‌شود. برخی از بیماران با توجه به میزان ضخامت پوست، گردش خون، نوع تغذیه و… بیشتر مستعد کبودی چشم بعد از عمل بینی هستند و در برخی دیگر این موضوع کمتر است.

 روش های درمانی رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

اگر قصد انجام جراحی بینی دارید توجه به نکات زیر می‌تواند برای رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی بسیار موثر باشد.

  • معمولاً بعد از اتمام جراحی بینی، یک سری دستورالعمل‌ها توسط پزشک برای بیمار تجویز می‌شود که رعایت آن‌ها می‌تواند برای بهبود زود هنگام کبودی چشم بعد از عمل بینی موثر باشد.
  • قبل از جراحی و در دوره نقاهت از مصرف داروهای رقیق کننده مانند ایبوپروفن و آسپرین خودداری کنید. در صورتی که این داروها توسط پزشک تجویز شدند حتماً گوش به زنگ باشید و به محض اینکه متوجه تشدید ورم چشم و افزایش کبودی‌ها شدید، هرچه سریع‌تر با پزشک گفتگو کنید.
  • اگر از داروهای خاص یا برخی مکمل‌ها و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. چرا که مصرف برخی از این داروها می‌تواند باعث افزایش خونریزی و افزایش کبودی چشم شوند.
  • در روزهای ابتدایی بعد از جراحی، برای کاهش کبودی چشم بعد از عمل از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس را در طول روز چند مرتبه روی کبودی‌ها قرار دهید تا ورم و کبودی‌ها کمتر شود.
  • برای کاهش کبودی چشم بعد از عمل بینی، بیشتر اوقات مخصوصا زمان خواب سرتان را بالا نگه دارید. این کار برای بهبودی ورم چشم بعد از عمل بینی بسیار موثر است.
  • خواب کافی یکی از راهکارهای موثر برای کوتاه‌تر شدن روند بهبودی است. اگر در طول شبانه روز ۷ تا ۸ ساعت بخوابید انرژی لازم برای بهبودی سریع‌تر و کاهش تورم و کبودی چشم بعد از عمل بینی فراهم می‌شود.
  • نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از بهترین راهکارها برای رفع کبودی چشم بعد از جراحی بینی است. نوشیدن آب کافی باعث بهبود گردش خون در بدن شده و در نتیجه بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود.

مدت زمان برطرف شدن کبودی چشم پس از جراحی بینی

مدت زمان برطرف شدن کبودی چشم بعد از عمل بینی تا حد زیادی به نوع جراحی زیبایی بینی و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد. افرادی که جراحی آن‌ها با استفاده از تکنیک رینوپلاستی بسته انجام شده است، معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می‌کنند و اثری از کبودی در اطراف چشم آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما بیمارانی که با استفاده از تکنیک رینوپلاستی باز جراحی بینی انجام داده‌اند، معمولا سه تا چهار هفته بعد از جراحی، دچار کبودی چشم بعد از جراحی بینی خواهند بود.

نگاه کلی به کبودی چشم بعد عمل بینی

کبودی چشم بعد عمل بینی یک موضوع طبیعی و اجتناب ناپذیر است و هر فردی که این جراحی را انجام می‌دهد با این عارضه مواجه می‌شود. علت این کبودی به دلایل مختلفی از جمله وجود اختلالات خونریزی، پاسخ بدن افراد، سن، مصرف سیگار و… مربوط می‌شود. بیمار می‌تواند با استفاده از راهکارهایی مانند مصرف آب کافی، داشتن خواب کافی، عدم استفاده از دخانیات و استفاده از داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، روند بهبودی این کبودی‌ها را کوتاه کند. اما در صورتی که کبودی‌ها با گذشت زمان گسترش یافت و با درد همراه شد باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

سؤالات متداول

آمپول کورتیکواستروئید برای کاهش کبودی چشم بعد عمل بینی خوب است؟

برخی از پزشکان برای بهبودی سریع‌تر، این آمپول‌ها را تجویز می‌کنند. اما بهتر است که روند بهبودی به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. چرا که آمپول‌های حاوی کورتیکواستروئید باعث نازک شدن و براق شدن پوست بینی می‌شوند.

تغذیه برای کاهش کبودی چشم بعد عمل بینی موثر است؟

بله مصرف غذاهای حاوی ویتامین K مانند اسفناج، میوه‌های تازه، آناناس، هویج و… برای کاهش کبودی چشم بعد عمل بینی بسیار موثر است.

پیاده‌روی بعد از جراحی بینی برای رفع کبودی چشم موثر است؟

داشتن پیاده‌روی روزانه و کوتاه مدت برای افزایش گردش خون در بدن و بهبود کبودی‌ها تاثیرات ویژه‌ای دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *